Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod Blog BBC: Blogy kontra média

BBC: Blogy kontra média

BBC www.bbc.cz
— Kategorie:

Z portálu BBC! "Na toto téma se vede široká diskuze, která do dnešního dne není rozhodnuta. Já osobně si myslím, že blogy zcela novým médiem nejsou. Jsou svým způsobem rozšířením možností dosavadního média, to znamená internetu. A otázkou je, zda blogy jsou žurnalistikou nebo nejsou."

Vraťme se ale ještě ke vztahu blogů a médií. Dají se skutečně blogy považovat za nový druh média a jejich autoři za svého druhu žurnalisty. Otázka pro Milana Šmída z katedry žurnalistiky pražské Fakulty sociálních věd:

Počítač
Podle Milana Šmída blogy samy osobě nová média nejsou

"Na toto téma se vede široká diskuze, která do dnešního dne není rozhodnuta. Já osobně si myslím, že blogy zcela novým médiem nejsou. Jsou svým způsobem rozšířením možností dosavadního média, to znamená internetu. A otázkou je, zda blogy jsou žurnalistikou nebo nejsou."

"Podle mého názoru asi půjde tím směrem, že některé blogy se stanou žurnalistickým produktem a některé zůstanou osobním deníčkem."

"To je právě na internetu zajímavé, neboť v podstatě mění naše představy o masové komunikaci. Dříve v teoriích masové komunikace byl rozhodující komunikátor, ten rozhodoval o charakteru média. Zatímco internetu se někdy říká user driven media, to znamená, že o něm rozhodují uživatelé."

"Zkrátka jestliže se určitá část uživatelů soustředí na nějaký blog a začne ho užívat, tak se defacto stane žurnalistickým produktem."

Amaterizace médií

 

K tomu, jestli tato amaterizace médií přínosem nebo naopak, jestli je přínosem mediální nabídky nebo ji spíše narušuje Milan Šmíd říká:

"Já jsem ve svém věku trochu relativista, každá věc má své dobré i špatné stránky. Otázka je které převažují. Osobně si myslím, že u blogů převažují ty kladné."

"Například Miloš Čermák se do této diskuze zapojil a v Lidových novinách napsal, že blogy budou záchranou masových médií. Já se nedomnívám, že jsou záchranou masových médi, ale že jsou záchranou nebo určitou pomocí žurnalistiky."

"Miloš Čermák tvrdil, že masová média se svým způsobem stereotypizují, stávají se jednotvárnými a že právě blogy přinášejí oživení. Já se domnívám, že to oživení bude ve věci žurnalistiky nikoli ve věci institucí masových médií."

Kvantitativní rozšíření

 

Na druhou stranu blogy mohou mít mnohá negativita - anonymita, nezodpovědnost za to, co se na blozích objevuje, možnost uvést čtenáře velmi snadno v omyl, učinit ho obětí mystifikace nebo vtipu. Na to Milan Šmíd reaguje:

Dnes je může používat prakticky kdokoli i ten, kdo o internetu nic neví
Milan Šmíd
 

"Ale to už tady bylo s příchodem internetu, když říkám, že blogy jsou v podstatě rozšířením současného média, tak novost blogů spočívá v tom, že díky prostoru, který se uvolnil, a díky redakčnímu systému, který některé firmy nabízejí zcela zdarma, se možnost tohoto média rozšířila a demokratizovala."

"Dnes je může používat prakticky kdokoli i ten, kdo o internetu nic neví. Zatímco dříve jste musel něco vědět o webových stránkách nebo jste musel mít nějakého profesionála, který se vám o vše staral."

"Teď každý amatér tím, že se mu nabízí jednoduchý redakční systém může pouze publikovat a nemusí se starat o technickou stránku. Já se domnívám, že došlo spíše ke kvantitativnímu rozšíření."

Přidaná hodnota

 

K síle vlivu blogů Milan Šmíd dodává:

"Myslím, že aby mohly ovlivnit klasická média, aby mohly ovlivnit i politiku, tak by blogy měly splnit dva základní předpoklady: musely by mít určité pravidelné obecenstvo, které by se k těmto médiím uchylovalo pro informaci, a potom by měly mít takové sdělení, které je schopno nějak ovlivnit."

"A to je problém všech blogů, protože řada z nich je v podstatě jen osobním deníčkem a tam se publikují osobní názory na situaci, ale přidaná hodnota, nové informace tam často chybí. Možná lidé vybírají právě proto, že tam jsou ty osobní pohledy, jak známo lidé si často hledají – v angličtině se tomu říká birth of feather – lidé se stejným peřím. A proto navštěvují tyto názorové blogy."

"Podle mého názoru, pokud blog má být žurnalistickým produktem, musí dávat určitou přidanou hodnotu a navíc tuto přidanou hodnotu - to je asi problém - tam musí dodávat pravidelně, aby se vytvořilo určité stabilní publikum. Jsou miliony blogů, které rychle začnou, ale také rychle skončí."
Akce dokumentů
Přihlášení


Nepamatujete si své heslo?